スーパー耐久シリーズGT4クラス特集
ロードカー Audi R8 Coupé V10から派生したAudi R8 LMS GT4

Feature Article about GT4 Class Super Taikyu Series
Audi R8 LMS GT4, derived from the road car Audi R8 Coupé V10

August 3, 2017

スーパー耐久シリーズ2017に新しいクラスとして登場したGT4クラス。2018年あたりから参戦数は少しずつ伸びていくと予想されており、スーパー耐久機構は、今後成長していくクラスのひとつとしてGT4を位置づけている。

 

The GT4 Class made its first appearance in the 2017 Super Taikyu Series. The number of rounds this class will participate in is expected to gradually increase from around 2018, and the Super Taikyu Organization labels GT4 as one of the classes which will continue to grow.

 

2017年5月25日から28日に実施されたニュルブルクリンク24時間レースには、Audi SportのGT4がレースデビューを果たした。
このアウディのR8 LMS GT4は、GT3とTCR、両者のギャップを埋める位置づけとなっている。2016年からAudi Sportカスタマーレーシング部門の責任者を務めるクリス・レインケ氏は、「ジェントルマンレーサーやアマチュアレーサーにとって、GT4クラスは理想的なステージ」とGT4に期待を寄せている。
GT3モデルの「弟分」とも言えるこのアウディのR8 LMS GT4は、Audi R8 Coupéの方向性を色濃く反映しており、公道走行用スポーツカーと構成部品の60%以上を共有している。ドイツのベーリンガーホフ工場の生産ラインにのせて製造をするため、レーシングカーとしては、パワフルかつ高い安全性を提供しながらも、整備性に優れ、さまざまなコストダウンにつながるといえる。

ニュルブルリンク24時間レースは、Audi R8 LMS GT4のレースデビューとなり、14年、15年に総合優勝したAudi Sportチームフェニックスと共にAudi Sportカスタマーレーシング部門が2台のAudi R8 LMS GT4を同レースに投入。本レースでは、25度を越える気温やレース終盤のドラマティックな雨と、過酷な天候の中、見事完走を果たし、SP-Xクラスで3位と5位に入賞した。

 

Audi Sport’s GT4 made its racing debut at the Nürburgring 24 Hours, which was held from May 25 to 28, 2017.
Audi’s R8 LMS GT4 is in a position to fill the gap between GT3 and TCR. Chris Reinke, the Head of the Audi Sport customer racing since 2016, has high expectations for GT4. “The GT4 class is ideal for gentleman racers and amateur racers” said Reinke.
Audi’s R8 LMS GT4, which could be called the “younger brother” of the GT3 model, strongly reflects the trend of the Audi R8 Coupé, in that over 60% of its components are in common with public road sports cars. Because it is manufactured on the Böllinger Höfe factory’s production line in Germany, it is a powerful racing car, yet provides a high level of safety and is easy to maintain, which leads to various cost reductions.

The Nürburgring 24 Hours was the race debut of the Audi R8 LMS GT4. Audi Sport customer racing together with the Audi Sport Team Phoenix, who took the overall victory in 2014 and 2015, entered two Audi R8 LMS GT4 cars at the Nürburgring. At this race, despite temperatures exceeding 25°C and a dramatic patch of rain in the final stages of the race, the team overcame these harsh conditions and finished in 3rd and 5th places in the SP-X Class.

 

ニュルブルクリンク24時間レースを完走したAudi Sportチームフェニックスのテント。

Inside the tent of Audi Sport Team Phoenix, who completed the Nürburgring 24 Hours.

 

お話を伺ったアウディスポーツカスタマーレーシングHead of customer management
Dirk Spohr氏とSales/Marketing Hendrik Tobbe氏。

We had the pleasure of speaking with Audi Sport customer racing’s head of customer management Dirk Spohr (left) and Sales/Marketing Hendrik Tobbe (right).

 

ニュルブルリンク24時間レースでお会いしたアウディスポーツカスタマーレーシングHead of customer management Dirk Spohrさんは「日本のスーパー耐久シリーズでは、さまざまなクラスでAudiのレースカーをドライブすることができる。よりプロフェッショナルなGT3から、GT3と比較しパワーがコントロールされているためより扱いやすいGT4やTCRもあり、カスタマーの皆さんがご自分の希望に沿った車両でレースを楽しむことができる。是非、スーパー耐久シリーズでも多くのAudiが参戦することを願っている」と話してくれた。

今年から新しいクラスとして登場したTCRも、スーパー耐久に新しい風を運んできた。GT4も旋風を巻き起こすに違いない。

 

At the Nürburgring 24 Hours, we spoke with Audi Sport customer racing’s head of customer management, Dirk Spohr. “In Japan’s Super Taikyu Series, you can drive Audi racecars in a variety of classes,” said Spohr.
You have the more professional GT3, but also the GT4 and TCR which have their power toned down a bit to make them more manageable. Customers can race in the vehicle of their choice. I hope to see a lot of Audi cars in the Super Taikyu Series.

TCR Class, which also made its first appearance this year, is a breath of fresh air for Super Taikyu. There’s no doubt that GT4 will also be a huge sensation.

ニュルブルクリンク24時間レースのカスタマーサポートは3台体制。スーパー耐久シリーズにも、毎戦、カスタマーサポートのために1台のトランスポーターが配置されている。

There are three customer support vehicles for the Nürburgring 24 Hours. The Super Taikyu Series also makes one transporter available for every race in order to provide customer support.

 

Audi R8 LMS GT4(2017年)テクニカルデータ Technical Data Audi R8 LMS GT4 (2017)

2017年3月現在 As of March 2017

モデル ModelAudi R8 LMS GT4(2017年) Audi R8 LMS GT4 (2017)
車両 Vehicle
車両型式
Vehicle type
GT4規定(SRO)に準拠した2シートスポーツカー
Two-seat sports car according to GT4 regulations (SRO)
シャシー
Chassis
アルミとCFRPの複合材を特徴とするAudi Space Frame(ASF)設計、鋼鉄製安全セルはウェルドインおよびボルト締め
Audi Space Frame (ASF) featuring an aluminum-CFRP-composite design with weld-in and bolted steel safety cell
車体
Bodywork
カーボンファイバーおよびアルミ
Fiber composite materials and aluminum
エンジン Engine
型式
Type
一体型マルチポイント式ガソリン直噴90°V10ガソリンエンジン、1シリンダー当り4バルブ、4つのダブルOHC、後軸の前部に縦置き搭載
90° V 10 gasoline engine with combined multi-point and gasoline direct injection, 4 valves per cylinder, four double overhead camshafts, longitudinally mounted in front of the rear axle
排ガス制御システム
Emission control system
上流にO2センサー、金属触媒コンバータ
Upstream oxygen sensor, metal catalytic converters
エンジン管理
Engine management
2つのBosch MED 17(マスター・スレーブコンセプト)
2 x Bosch MED 17 (master-slave concept)
エンジン潤滑剤
Engine lubrication
ドライサンプ潤滑システム
Dry sump
排気量
Cubic capacity
5,200 cc
出力
Power output
最大364kW(495HP)*
Up to 364 kW (495 HP)*
トルク
Torque
550 Nm*以上
Over 550 Nm*
ドライブトレイン/トランスミッション Drivetrain/transmission
駆動タイプ
Type of drive
後輪駆動
Rear-wheel drive
クラッチ
Clutch
電気油圧式湿式多板クラッチ(2)
Two electrohydraulically operated wet-type multi-plate clutches
トランスミッション
Transmission
7速ダブルクラッチ、パドルシフター付きSトロニック・トランスミッション
7-speed double-clutch S tronic transmission with paddle shifters
ディファレンシャル
Differential
機械式リミテッドスリップディファレンシャル
Mechanical limited-slip differential
ドライブシャフト
Drive shafts
等速ジョイントシャフト
Constant-velocity joint shafts
サスペンション/ステアリング/ブレーキ Suspension/steering/brakes
ステアリング
Steering
電動油圧ラックアンドピニオンステアリング、高さ、長さが調節可能なステアリングホイール
Electrohydraulic rack-and pinion steering, height and length adjustable steering wheel
サスペンション
Suspension
ダブルウィッシュボーン(前後)、2ウェイのガス圧ダンパー、ライドハイト、トウ、キャンバー、スタビライザーは調整可能
Double wishbones front and rear, 2-way gas pressure dampers, ride height, toe, camber and stabilizers adjustable
ブレーキ
Brakes
油圧ダブル回路ブレーキシステム、スチールブレーキディスク フロント(380 x 34mm)、リア(365 x 32mm)
Hydraulic dual-circuit braking system, steel brake discs front (380 x 34 mm) and rear (365 x 32 mm)
ホイール
Wheels
5穴アルミキャスト・ホイール、フロント:11" x 18" ET 63; リア: 12" x 18" ET 56
5-hole cast aluminum wheels, front: 11” x 18” ET 63; rear: 12” x 18” ET 56
タイヤ
Tires
フロント:305/645 R18; リア:325/705 R18
Front: 305/645 R18; rear: 325/705 R18
重量/寸法 Weight/dimensions
長さ/幅/高さ
Length/width/height
4,467 mm/1,940または2,037 mm**/1,240 mm
4,467 mm/1,940 or 2,037 mm**/1,240 mm
ホイールベース
Wheelbase
2,650 mm
乾燥重量/最小重量
Dry weight/ minimum weight
1,460 kg + X*
燃料電池容量
Fuel cell capacity
118 l(FT3セーフティ燃料電池)
118 l (FT3 safety fuel cell)
性能 Performance
0-100 km/h
4秒以下*
Under 4 seconds*
最高速度
Top speed
250 km/h* 以上
Over 250 km/h*
装備 Equipment
消火システム
Fire extinguishing system
FIA規格8865-2015準拠のライフライン
Lifeline acc. to FIA Standard 8865-2015
座席
Seat system
FIA規格8862-2009準拠のAudi Sportカスタマーレーシング・保護シートPS3
Audi Sport customer racing Protection Seat PS3 acc. to FIA Standard 8862-2009
給油システム
Refueling system
GT4またはVLN規則準拠のレース用急速給油システム
Rapid refueling system for racing acc. to GT4 or VLN regulations
電気系統
Electrical system
量産レベル、モータースポーツ用に改良
Production level, modified for motorsport purposes

* BOP(SRO性能バランス)による
** Audi R8 Coupéと同様、サイドミラー付きまたはなし

*Depending on BOP (SRO Balance of Performance)
**Like Audi R8 Coupé: without/with side view mirrors

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